أشرس 10 انواع كلاب في العالم



أشرس 10 انواع كلاب في العالم



طبعا الكلب افضل و اوفى اصدقاء الانسان لكن مش كل الكلاب طباعها زى بعض .
المرة دى هنتكلم عن اشرس او اخطر 10 سلالات على مستوى العالم لكن لازم نفهم ان المقال ده مكتوب بناء على تقرير للجمعية الامريكية للكلاب يعنى ممكن يكون فيه كلاب اشرس او اخطر لكن لم تسجل لهم حوادث داخل امريكا بالتالى لن تجدهم فى هذا المقال لكن فى الاخر هنتكلم فى الموضوع ده.

اقرأ ايضا عن انواع عنف من الكلاب و طرق علاجها

أشرس 10 انواع كلاب في العالم



العاشر:

كلنا عارفينه المنقط بطل افلام الكرتون كلب نشيط و قوى و ذكى و منتشر بقوة فى اوروبا لكن لو لم يتم تدريبه بطريقة كويسة بيكون عدوانى تجاه البشر.

اقرأ ايضا عن كلب السانت برنارد




التاسع


الأصل: ألمانيا
تمتاز هذه السلالة بأنها ممتلئة الجسم ومتوسطة الحجم. ذات شعر قصير وفكان قويان جداً والعضة الواحدة منها يمكن أن تقتل أي فريسة كبيرة و اتسمى بوكسر عشان بيضرب بايديه الامامية و مشهور انه قوى و عنيد لذلك لو مش متدرب منذ الصغر بيبقى خطير.



الثامن

الأصل: جزر الكناري وأفريقيا
ويسمى أيضاً “الكلب الكناري” وقد اكتُشفت هذه السلالة أول مرة في جزر الكناري في إسبانيا. تمتاز هذه السلالة بكبر الحجم وكثرة العضلات لذلك هجومه على الانسان يصعب النجاة منه.



الأصل: الصين
كلب هادى جدا و جميل و ثقيل لكن لا تتوقع رد فعله ابدا.

 اقرأ ايضا عن مأساة حشرة القراد




الأصل: ألمانيا
واحد من اذكى و اخلص الكلاب لكن اخلاصه لصاحبه بس لانه بيكره الغرباء و الكلاب التانية و غير كده شجاع مبيخافش و  نشيط و ده خلاه من اكفأ الكلاب البوليسية فى العالم.




الأصل: أمريكا الشمالية
حجمه اضخم من الهاسكى طبعا و كبر حجمه دهب يخلى هجومه خطير مع انه كيوت و جميل اوى لكن فى حالة الهجوم هو ذئب قوى.




الأصل: سيبيريا
معقولة الكلام ده بقى الهاسكى الجميل ده يتحط ضمن اشرس الكلاب لا و ايه سابق انواع تانية كتير زى الدوبر مان انا شخصيا مش مقتنع بالكلام ده لكن دى الحقيقة ذكى جدا و جميل لكن للأسف مسجل باسمه 15  حالة وفاة في الولايات المتحدة عام 2000 بسبب عضته!ا




الأصل: ألمانيا
منطقى جدا ان الجيرمن يكون ضمن الكلاب الشرسة لكن ثالث اشرس كلب دى الغريبة شوية هو طبعا واحد مش اشهر الكلاب على مستوى العالم سواء من ناحية الذكاء او الوفاء او الشراسة او الحراسة او التدريب او الاعمال البوليسية يعنى من الاخر نجم الشباك لكن برده من الكلاب الكارهة للغرباء و شديدة الخوف و الغيرة على املاكها و اصحابها يعنى فى الحراسة ميتوصاش و ذه ممكن يكون سبب دخوله ضمن اشرس ثلاث كلاب.




الأصل: ألمانيا
كلنا عارفينه طبعا و عارفين مدى قوته و قوة فكه و انه حمال اسية و سباح ماهر و محب جدا للاطفال بس ده لا يمنع انه صاحب غريزة عدوانية جدا مش تجاه صاحبه لكن تجاه الغرباء و ميزته الكبرى انه مبيهوهوش كتير زى الجيرمن بيهجم و يعض على طول بدون سابق انذار و اظن منطقى جدا تواجده بين اشرس انواع الكلاب.




الأصل: الولايات المتحدة
و طبعا هنا بنتكلم على كلب مظلوم دايما بسمعته السئة لكن فى الحقيقة لازم نعترف انه واحد من أشرس الكلاب، وهو أيضاً الكلب الذي تخافه جميع الكلاب الأخرى هو كلب هجين من عدة فصائل كلبية، يتميز بقوة كبيرة، وشراسة أكبر. وكأنه ولد للقتال فقط!

مش محتاجين نقول انه بيمتاز  عن غيره من الكلاب بأنه لا يترك منافسه على قيد الحياة، فيقفل فمه على الفريسة حتى تفقد حياتها، وله إسباقيات كثيرة في القتل حتى البشر لم يسلموا منه.
 وقد فرضت شركات الطيران قيود على السفر جواً لفصيلة البيتبول، وأيضاً رفعت شركات التأمين أسعار التأمين عليها بسبب عدوانيتها المتكررة.


أشرس 10 انواع كلاب في العالم

قبل ما نخلص كلامنا هنا هنلاقى ناس كتير هتقول فين يا عم الكوكيجن طب فين الكانجال معقولة مفيش دوجو يعنى انت بتقول هاسكى و ديلميشسن و مش جايب سيرة البولدوج و الاكيتا و غيره و غيره .

اقرأ ايضا عن الكين كورسو


الاحصائية دى اتنشرت بناء على احصائية امريكية تضمنت 5 مليون عضة كلب فى الولايات المتحدة خلال عام و 1000 شخص احتاجوا علاج مكثف داخل المستشفيات و كان اكثرهم من الاطفال وغالباً ما يعانون تشوهات بسبب ذلك   و ان امريكا بتصرف حوالى مليار دولار سنويا بسبب حوادث هجوم الكلاب.

أشرس 10 انواع كلاب في العالم

اقرأ ايضا عن كلب الالباي


اقرأ ايضا عن  كلب البويربويل : Boerboel


طب انا بقى عايز رأيكم فى المقال ده و كمان رأيكم فى الترتيب و ايه انواع الكلاب الى كان لازم تكون ضمن القايمة الى فوق دى و ايه انواع الكلاب الى لازم تخرج منها

اقرأ ايضا عن الماستيف التيبتي

 لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس

و مش هنسى اقولكم لمتابعة المقالات الجديدة و قراءة المقالات السابقة من التطبيق الاول لمحبى الحيوانات الاليفة فى مصر #تطبيق_كلاب_قطط

و  لو بدوروا على اكاديمية تدريب كويسة او طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق egypets من متجر جوجل او اب استور او تحميله من الرابط التالى :


لتحميل التطبيق 






او من خلال موقعنا :



#تطبيق_ايجى_بتس
#اليفك_بيحبك
#egy_pets

أشرس 10 انواع كلاب في العالم

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر



أحدث أقدم