البيتبول pitbull


البيتبول pitbull الكلب العنيد


هو كلب هجين، أي ناشئ عن تلقيح سلالتين من الكلاب، وهما سلالة تيرير وكلاب مقاتلة من سلالة الموليس.
فى الحقيقة هو كلب جميل و وفى جدا و صاحب صاحبه
و مستعد اى وقت أنه يموت نفسه عشان صاحبه محدش يلمسه

اقرأ ايضا عن بيت وايلر

البيتبول pitbull
نبتدى بالعيوب

 كلب عنيد ومحتاج شخص ذو خبرة كبيره في تربية الكلاب للسيطره عليه.

 تدريبه صعب جدا للمبتدئين ولازم تكون خبرتك كبيره في التدريب.

 لازم تجيبه أقل من شهرين علشان تقدر تسيطر عليه و تربيه صح لان لو سنه كبير مفيش امل انك تغير طباعه.



 البيتبول pitbull
شرس جدا جدا مع الغرباء ومع الحيوانات الأليفه، وعامة شراسته ممكن السيطره عليها لكن لازم من بدري جدا وبردو مش ممكن تأمن انك تسيبه مع اي غريب.

  لو استخدم في الحراسه لازم الناس كلها تكون عارفه انك مربي بيت بول لان لو حد غريب دخل تأكد انه هيطلع جثه او على احسن تقدير بعاهة مستديمه ودي طبعا مشكلة كبيرة.


 محتاج نظام غذائي دقيق و صارم للمحافظه على لياقته و صحته.

سمعته في العالم سيئه جدا وناس كتير هتخاف منه وهتخاف تدخل بيتك لو عرفت انك مربي بيت بول فيه وفي اماكن ودول كتير ممنوع دخول البيت بول فيها.

 مكلف ماديا لانه محتاج تدريب و نظام غذائي وأدوات للتدريب، بس النقط دي طبعا مميزات لأشخاص كتير هوايتهم الرياضه و الحاجات دي، يعني الامور دي بتكون مصدر امتاع ليهم.

البيتبول pitbull


البيتبول pitbull كلب قوي شرس يدخل في معارك مع الكلاب الأخرى أو أي عدو له، ولا يخرج منه إلا بقتل وتهشيم الآخر، أو إلى أن يموت، ويتحمل القتال لفترة طويلة وهذه العداوة فطرية، لذلك لا يربى كلب البيتبول في المنزل، إلا إذا كان الشخص على معرفة جيدة بصفات الكلب وطريقة تربيته، ويضعه في المكان المناسب ولا يسيء معاملته.

 البيتبول كلب وفي جدًا لصاحبه، وقد يكون لطيفًا إذا نشأ في بيئة ودودة، لكنه يقلب لعدو إذا تم إساءة معاملته أو تعذيبه.

اقرأ ايضا عن كلب البوكسر

البيتبول pitbull
بعض الخارجين عن القانون يستغلون طبيعة البيتبول الشرسة، فيقيموا قتال فيما بينها لأجل الحصول على المال من المقامرات والرهانات عليها، وبسبب ذلك تم تصنيف البيتبول على أنه من الكلاب الخطرة والتي يمنع اقتناءها في المنازل في بعض الدول، رغم أنها قد تكون لطيفة عند المعاملة الحسنة تجاهها،

. هذه الكلاب ذكية للغاية، ورشيقة ومليئة بالعضلات، كما أنها مزاجية. يمكن تقوية عضلات الكلب عبر أخذه للمشي والقفز يوميًا، حيث أنه يستجيب ويطيع أمر صاحبه، ويمكن استخدام المكافئات لذلك. يفضل استعماله ككلب صيد وحراسة.
كلب البيتبول لا يصلح للتعامل مع الأطفال بشكل عام، إلا إذا تم تربيته من صغره وتعويده وتدريبه بشكل ممتاز. إذا تم تدريب البيتبول على التعامل مع الأطفال، فيمكن أن يكون محب لهم ويدافع عنهم ويحميهم حتى الموت، لكن ينصح بوجود شخص بالغ كإحتياط، خاصة إذا كان الأطفال تحت سن الإدراك.

اقرأ ايضا عن بريسا كناريو




خصائص سلالة البيتبول pitbull تمتاز سلالة كلاب البيتبول بعدّة خصائص، ومن أهمها ما يأتي: 
قبضة فك قوية: تمتلك كلاب البيتبول على قبضة فك قوية، لا تختلف تشريحياً عن الأنواع الأخرى من الكلاب، ولكنّ هذه القبضة تمكنه من الاستيلاء على الفريسة أو أيّ شيءٍ من خلال العضة القوية التي يمتلكها.

اقرأ ايضا عن الروتوايلر


لا يمكن التنبؤ بتصرفاتها: ينتشر المفهوم العام عن كلاب البيتبول بأنّها تعتبر صديقةً لمالكها، ولكنّها فجأة تنقلب ضدّه.

تحمل كميات كبيرة من الألم: تمتاز سلالة البيتبول بكونها تستطيع تحمل الألم، بسبب الاستجابة القليلة للألم التي تظهر في أوقات الإثارة والتحرك، على الرغم من أنّها سلالة تخشى البرد والمطر.



لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس.

و مش هنسى اقولكم لمتابعة المقالات الجديدة و قراءة المقالات السابقة من التطبيق الاول لمحبى الحيوانات الاليفة فى مصر #تطبيق_كلاب_قطط

و  لو بدوروا على اكاديمية تدريب كويسة او طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق egypets من متجر جوجل او اب استور او تحميله من الرابط التالى :


لتحميل التطبيق 






او من خلال موقعنا :



#تطبيق_ايجى_بتس
#اليفك_بيحبك
#egy_pets

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر


أحدث أقدم