مبادئ تدريب الكلب



مبادئ تدريب الكلب

تأهيل الكلاب وتحسين سلوكهم :-

كل واحد فينا بيحلم ان كلبه يبقى مدرب بطريقة احترافية حتى لو وداه لمدرب متخصص عشان يشوف نتيجة مرضية لكن فى النهاية ده بيعتمد على حاجات كتير و كلبك عمره ما هيوصل للمرحلة الى انت بتتمناها الا لما تدربه بنفسك و ياخد على نبرة صوتك و يعرف امتى انت مبسوط و امتى بتزعق و يعرف انه كده عمل حاجه كويسة و لا عمل غلط .

اقرأ ايضا عن ازاى  تعاقب كلبك

مبادئ تدريب الكلب
و نبدأ كلامنا عن اساسيات انك تدرب كلبك بنفسك و هى حاجات بسيطة شرحنا منها دروس قبل كده على بعض الاوامر لكن هنخلى الكلام المرة دى عام عشان يكون كبداية تعملها تسهل التدريب و تجعل منه متعة ليك لما تشوف النتيجة بمجهود و وقت بسيط.


و طبعا كلامنا هيبقى عن التدريب العام بعيد عن الاحترافية زى مثلا تدريب الكلاب على قيادة المكفوفين وتدريب الكلاب على أقتفاء أثر المجرمين والإرهابيين والكشف عن المخدرات والمفرقعات خصوصا فى الأحوال التى يعجز الآنسان العادى عن الكشف عنها لان ده له ناس متخصصة و  فهيبقى صعب و مش هيفيدنا فى حاجه.

مبادئ تدريب الكلب
و احب اقولكم حاجه يفهمها كل الى ربى كلاب   ان الكلب المدرب صح  لا يقدر بمال و الكلب الى مش مطيع مشاكله كتير و كل واحد فينا عارف مدى سعادته لما يشوف كلبه بيطيع اوامره من غير خناقة و ليش و لا تريت مجرد انه ينفذ الامر بالاشارة او الكلمة.
مبادئ تدريب الكلب

اول حاجتين مهمين عندنا هما :-
1-      الى بيدرب الشخص يكون فاهم السلالة التى سيقوم بتدريبها من سلوكيات وطبائع وعادات ولدية قدرة فائقة على التعامل مع الحيوان بكل حب وصبر وحكمة وذكاء
بحيث أنة أثناء حصة التدريب لا يعرف الملل ولا يعرف التسرع عند معاملتة للكلب أثناء تدريبة.
2-      الكلب نفسه تكون صحته كويسة وحالتة النفسية والمعنوية جيدة وشديد الثقة والآعتزاز بالنفس .

اقرأ ايضا عن تعليم الجرو اسمه

مبادئ تدريب الكلب
بعد كده بقى نقولكم شوية نقط او الوصايا العشرة الى هتسهل موضوع التدريب على الاخر :.

1-      لما  يكون مدرب الكلب هو صاحبة الذى يطعمة ويعطف علية ويراعاة ويداعبة كلما رأة وذلك لآن أكثر أنسان يحبة الكلب ويستمع ألى تعليماتة بل ويجد سعادة فى طاعتة وتنفيذ أوامرة هو صاحب الكلب نفسة0لذلك فالكلب سيكون أكثر أستجابة لصاحبة فى أداء كل ما سيطلبة منة أثناء التدريب بل وسيكون الكلب سعيد عندما ينجح فى إسعاد صاحبة لذلك سينجح وبدرجة ممتاز فى أداء كل الدروس التدريبية.
2-      المدرب الناجح الى يبقى زى مدرس الحضانة فاهم انه بيتعامل مع طفل ولا يضربهم بل يقدم لهم اللعب والجوائز والحلوى مما يجعلهم يحبونة وينتظرون حصتة بفارغ الصبر وتكون درجة استيعابهم أفضل بمعنى انك لازم تخلى كلبك يحبك الاول ازاى بانك تلاعبه و تحسسه انك بتحبه قبل ما تدى اوامر و من غير ضرب او عصبية او زعيق عشان ميكرهش الحصة .
3-      تتعامل مع كلبك على أنة طفل صغير حينما يأتى بالخطأ ( فهو لا يفهم أن هذا خطأ) وأذا حاولن بأى طريقة أن تصلح هذا الخطأ فأنة لن يفهمك بسهولة أو على الآقل من أول مرة ولن يفهم ماذا تقصد من أول وهلة بل يحتاج أن تصبر علية وتعاملة برفق ولا تلجأ معة للشدة أو العنف , لآنة لو تولدت فى نفسية الكراهية لك أو الخوف منك فلن يستجيب لك ولن ينفذ أوامرك مهما ضربتة ومهما فعلت معة والعكس هو الصحيح.
4-      كلمتين مهمين لازم الكلب يفهمهم اول حاجه هما no  او stop  ( يفهم انه عمل حاجه غلط) و كلمة  yes  او good boy  او برافو (يفهم انه عمل حاجه وحشة).
5-      No  تتقال بزعيق و غضب و تشد السلسة بعنف ساعتها هيفهم انه غلط و مرة فى مرة كلمة  no  هتخليه يفهم ان فيها عقاب فيبطل على طول .
6-      اما  yes  بقى فتتقال بلطف و طبطبة و معاها مكافأة فورية .
7-      لا تقوم بتعليم الكلب أكثر من درس تدريبى واحد فى حصة التدريب حتى لا يرتبك الكلب0 ولا تنتقل معة من درس لآخر الآ أذا أتقن تماما الدرس الذى يتعلمة ويكررة لك أكثر من مرة وبدون أستخدام سلسلة تدريب.
8-      حصة التدريب مدتها ربع ساعة حلز اوى حتى لا ترهق الكلب بدنيا أو ذهنيا و ممكن تديلو اربع خمس حصص فى اليوم بس تريحه بينهم و تسيبه يلعب حر شوية عشان يستوعب معاك يفضل أن تكون حصة التدريب قبل ميعاد الوجبات مباشرة وأن يشم الحيوان رائحة او المكافأة لكى يرتبط فى ذهنة أنة بعد هذا الجهد فأن هناك لحظات متعة وسعادة و لو منجح شفى الحصة متتضايقش كمل الحصة بعدها بشوية حتى لو بعقاب خفيف.
9-      مينفعش تدرب الكلب لو عيان او حامل او وقت الحيض.
10-    لازم تراجع على الحصة مع الكلب على طول عشان مينسهاش حتى فى وقت اللعب العادى.

مبادئ تدريب الكلب
لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس.

و مش هنسى اقولكم لمتابعة المقالات الجديدة و قراءة المقالات السابقة من التطبيق الاول لمحبى الحيوانات الاليفة فى مصر #تطبيق_كلاب_قطط

و  لو بدوروا على اكاديمية تدريب كويسة او طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق egypets من متجر جوجل او اب استور او تحميله من الرابط التالى :


لتحميل التطبيق 






او من خلال موقعنا :



#تطبيق_ايجى_بتس
#اليفك_بيحبك
#egy_pets

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر


أحدث أقدم