تدريب كلبك على الثبات الانفعالى


تدريب كلبك على الثبات الانفعالى او  ضبط النفس

#درب_كلبك_بنفسك

تدريب كلبك على الثبات الانفعالى

فى الغالب معظم مربى الكلاب بيشتكوا ان كلبهم بيعمل تصرفات تفتقر إلى ضبط النفس و ده بيسبب مشاكل كثيرة جدا هنا بقى لازم نبدأ مع الكلب و ننبهه الى خطؤه و لكن الامر قد يكون غير مجدى و عليه هنقوم ببعض النقط الى منها هنقدر نسيطر على انفعالات الكلب زى مثلا الجرى و شدك اثناء المشى او القفز عليك للتعبير عن حبه .


فى الاول قبل اى شئ لازم الكلب يفهم انه لا يوجد شئ مجانى يعنى الحاجات الى بيحبها بياخدها بعد ما ينفذ بعض الاوامر زى ايه مثلا قبل ما يأكل او يلعب نديلو امر  sit  و امر  down مثلا و نكررهم و بعدين نسيبه ياكل و لو منفذش الامر الاكل لازم يتشال من ادامه و هو هيفهم كويس ان ده عقاب و هيلتزم بالتنفيذ بس طبعا ده مش هيكون و هو جعان او بعد ما يبدأ اكل او حتى بعد وضع الاكل امامه يكفيه فقط ان يراه.


بمجرد أن يعرف كلبك بعض الأوامر البسيطة ، فقد حان الوقت لتشغيلها يجب تدريب كلبك على أوامر الجلوس والأسفل قبل البدء في العمل لذا من المهم أن يعرفها كلبك جيدًا قبل أن تبدأ يمكنك تعليم الأوامر الأخرى لاستخدامها بعد ذلك.


التدريب قبل الاكل عند تحضير الطعام قد يقفز كلبك على المنضدة أثناء تحضير عشاءه أو ينقض عليك قبل أن تتمكن من وضع الوعاء على الأرض. بدلًا من ترك كلبك يسيء التصرف و أثناء إعدادك لوجبة كلبك ، أعط الأمر "sit " أو "down ".   اقرأ ايضا عن تدريب كلبك على الجلوس


و يجب أن يجلس الكلب بهدوء حتى توضع وجبته على الأرض قبل أن يسمح له بالأكل. إذا قفز قبل وضع الوعاء في مكانه ابتعد لعدة دقائق ثم عد مرة أخرى واطلب من الكلب الجلوس أو الاستلقاء بمجرد أن يفعل ذلك بهدوء ، ضع الطعام على الأرض ودع الكلب يأكل.


التدريب قبل الخروج و انت بتلبسه الطوق لما تلاقيه ثائر من الفرحة و مش مديك فرصة  امنح الكلب بضع دقائق حتى يهدأ ، ثم ارجع واطلب منه الجلوس مرة أخرى. بمجرد أن يجلس ، اربط الطوق  واتجه إلى الباب يجب أن يجلس بهدوء أثناء ارتداء الطوق . إذا رفضت ، ابتعد  لا يُسمح أبدًا لكلبك بالخروج من الباب أثناء القفز أو الحك على الباب . اطلب من الكلب بعض الاوامر مثل الجلوس أولاً. إذا رفضت الجلوس ، ابتعد عن الباب لعدة دقائق ، ثم عد وحاول مرة أخرى. بمجرد أن يجلس الكلب يمكنك فتح الباب و السماح له بالخروج لكن بعدك و ليس قبلك .


التدريب قبل اللعب خرجنا خلاص بس هو عايز يلعب و يجرى و ترميله الكورة و يجرى يجيبها و ده هيخليه عايز يلفت انتباهك ساعتها ابدأ بنفس الاوامر قبل اللعب و لا تبدأ اللعب الا بعد تنفيذ الاوامر .

اقرأ ايضا عن  ازاي تخلي كلبك يحبك

الخلاصة عندما تبدأ في التدريب على الثبات الانفعالى ، قد يبدو سلوك كلبك أسوأ قليلاً قبل أن يتحسن. كن صبورا. بعد الابتعاد عن كلبك عدة مرات ، سيبدأ في فهم أنه لن يحصل على ما يريده حتى يفعل ما تطلبه و سوف ترى تحسنًا كبيرًا في سلوك كلبك. قد يفاجئك حتى بالجلوس بصبر حتى قبل إصدار أمر!.


مع تقدم كلبك فى تنفيذ الاوامر طول فترة انتظاره و زود فى صعوبة التدريب عشان تغرس فيه موضوع ضبط النفس زى مثلا ان الكلب يبقى اكله ادامه لكن مش هياكل الا لما تقوله او الباب مفتوح و مهو جالس بيبصلك لكن مش هيخرج الا لما تديله الامر و ساعتها هتبقى سعيد جدا بنتيجة مجهودك  .

تدريب كلبك على الثبات الانفعالى


لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس.

و مش هنسى اقولكم لو بدوروا على اكاديمية تدريب كويسة او طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق  egypets من متجر جوجل او اب استور او لتحميله :




او من خلال موقعنا :




#تطبيق_ايجى_بتس
#اليفك_بيحبك
#egy_pets

تدريب كلبك على الثبات الانفعالى

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر


أحدث أقدم