ازاى انقذ كلبى بسرعة من الخطر؟


ازاى انقذ كلبى بسرعة من الخطر؟



اكيد كلبك لما بيتعب بيكون صعبان عليك .
وساعات عدم قدرتهم عن التعبير بتخلينا ما ناخدش بالنا من علامات إنهم بيعانوا من ألم أو تعب

ملحوظة : لو كلبك تعبان أو إنت شاكك إنه مريض لازم تكلم الطبيب البيطري. النصايح اللي هنا لا تغني عن تشخيص وعلاج الطبيب اكرر دى ارواح امانة فى رقابنا لازم نستشير بيطرى.


لما الكلب يكون بينهج لمدة طويلة بشكل متواصل في الغالب درجة حراره جسمه مرتفعة أو متألم. في اللحظة دي متستعجلش وتديله ماء. جيب فوطة مبللة وامسح بيها على وجهه وبطنه لتنزيل درجة الحرارة. بالاضافة لذلك اكشف على جسمه وشوف لو عنده أي جروح أو لو  بيعرج مثلا. لو محصلش أي تحسن كلم الطبيب البيطري.

لو كلبك اكل أي أدوات حادة زي قطع بلاستيك أو عظم رفيع مطبوخ اديله زبادي فورا. الزبادي يعتبر مضاد للحموضه طبيعي ويساعد على حمايه الأمعاء. اليوم التالي على الاقل أكله مسلوق فقط. أرز مع فراخ مع بطاطس مثلا وراقبه وهو بيعمل حمام. لو لاقدر الله لاحظت أي دم في البراز  اذهب للطبيب البيطري فورا.
 في اللحظة دي حياته ممكن تكون في خطر.


لما يجيله اسهال أو مغص في بطنه وارد جدا ميبقاش قادر ياكل. في الحالة دي بلاش تغصب عليه. الامتناع عن الأكل لمدة يوم ممكن يساعده. بعد كده اديله اكل مسلوق لمدة يومين.
الأرز المسلوق من أفضل الاكلات للكلاب في حالات الإسهال. ممكن تزود معاها كمان فراخ مسلوقة.


في مرحلة التسنين لما تكون اللثة والأسنان ملتهبة اغلب الكلاب بيرفضوا الاكل وبيبدأ يعض أي حاجة في البيت. جهز فوطة نظيفة صغيرة مبللة بماء وحطها في الفريزر لحد ماتتجمد. بعد كده اديهاله يعضها. دي بتهدي الألم عندهم شوية. بالنسبة للأكل اديله أكل متسقي بماء أو شوربة عشان يكون اسهل في المضغ.

لو كلبك عنده جرح صغير وسطحي ممكن إستخدام مرهم مثل الفيوسدين أو بيتادين أو ماء أكسجين مخفف. لو الجرح عميق كلم الطبيب البيطري فورا.


لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس.

و مش هنسى اقولكم لمتابعة المقالات الجديدة و قراءة المقالات السابقة من التطبيق الاول لمحبى الحيوانات الاليفة فى مصر #تطبيق_كلاب_قطط

و  لو بدوروا على اكاديمية تدريب كويسة او طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق egypets من متجر جوجل او اب استور او تحميله من الرابط التالى :


لتحميل التطبيق 






او من خلال موقعنا :



#تطبيق_ايجى_بتس
#اليفك_بيحبك
#egy_pets

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر


أحدث أقدم