قبل ما تشترى كلب او قطة


عايز تشترى كلب او قطة ؟

قبل ما تفكر تشترى حيوان اليف لازم تعمل حسابك على حاجه مهمة جدا .

انك هتدخل فى بيتك كائن حى ليه احتياجات زيه زى اى طفل عايز ياكل و يشرب و يلعب و بحب و يحس بالامان فوق ده كله عايز يكونله علاقة اجتماعية مع حيوانات اخرى .




قبل ما تشترى كلب او قطة
وقت ما تاخد القرار ده لازم تفكر انت عايز كلب و لا قطه و لا عصافير و لا غيره و ليه و ايه احتياجات كل واحد و ازاى هتقدر تلبيها و هل هتستطيع و لا لا .

طب لنفترض انك قررت تشترى كلب ايه النوع المناسب ليك و هل هتربيه فى البيت و لا فى حديقة و لا غيره طب انت نفسك بتحب تخرج تتمشى يعنى هتقدر تخرجه تفسحه و لا لا مبدئيا كده لو مش فاضى او كسلان خالص و عايز تجيب اليف هات سلحفة او عصافير لو متوسط هات قطة لكن لو عندك الاستعداد تجيب كلب اعرف انك هتاخد قرار هيعير شكل حياتك و حياة كل الى معاك للاحسن بس لازم تعرف انه مش سهل التربية .
قبل ما تشترى كلب او قطة

اقرأ ايضا عن قصة بنت كلبها مات !!



إلا أن الكلب يحتاج إلى الاهتمام والرعاية والدعم البدني والعاطفي.
كما تتطلب تربية الكلاب في المنزل لأول مرة التزامات مالية جديدة، سواء لشراء غذاء للكلب أو تطعيمات الكلاب أو فاتورة الطبيب البيطري، حيث أن الكلب سيكون عضو من أعضاء الأسرة له شعور مثل كل فرد فيها.
قبل ما تشترى كلب او قطة
طب لازم نفهم بقى ان مش كل الكلاب زى بعض يعنى مثلا فيه كلاب نشيطه لازم تخرج تمشى يوميا و فيه كلاب بتحتاج عناية اكتر بشعرها زى الجولدن مثلا و فيه كلاب صعب دخولها الشقة و فيه كلاب مش امان تتربى لو عندك اطفال و فيه كلاب متنفعش لو عندك حيوانات اخرى او قطط .


قررت تجيب كلب و حددت النوع المناسب ليك و لشخصيتك و الغرض منه اذا كان حراسة او زينة و تسلية .


عايز اقولك ان بالرغم من الصعوبة البالغة فى تربية الكلاب زى الاطفال و يمكن اصعب لكن ليها متعة لا يمكن تتوصف لما تشوف صاحب بجد بيحبك بجد و يخاف عليك بجد و يفرح لما يسمع صوت مفاتيحك و يستنى قدومك طول اليوم .
قبل ما تشترى كلب او قطة
اول حاجه لازم تفهمها هنا ان من أكبر الأخطاء التي يقوم بها مربي الكلاب الجدد في تربية الكلاب هو أنهم يحددون قراراتهم لأن شكل الكلب يعجبهم أو ألوانة جذابة بالنسبة لهم وفقط.
خذ وقتك في التعرف على الكلب الذي تريده واعرف عنه معلومات كثيرة قبل أن تتخذ أي قرارات معتمدًا على السلالة فقط.

هناك بعض السلالات التي يكون لها سمات مشتركة مع السلالات الأخرى، سلالة جولدن ريتريفرز التي تكون جذابة وودودة للغاية لكنها تتطلب نشاطا واهتماما اكبر من صاحبها وربما لا تناسب منزلك.
كما أن هناك بعض الأشخاص الذين يميلون إلى اختيار سلالات الكلاب التي لا تعاني من الأمراض الكثيرة ولديها جهاز مناعي قوي.

ثانيا بقى تحتاج الكلاب إلى وقت طويل حتى تتكيف وتنسجم مع البيئات الجديدة، يجب  اعطاء شهر للكلب على الأقل للتعود على البيئة، ثم الاتصال بمدرب حتى يتبع معه أساليب التدريب الإيجابية في حالة أن الكلب لم يتأقلم مع البيئة بشكل كامل.


فهي تأخذ وقت حتى تتطور وتتعايش مع النظام الروتيني الجديد الكلاب تتغير ببطء شديد .
إذا شعرت بالإحباط من الكلب الجديد خلال الأسابيع الأولى القليلة قم بالتفكير جيدًا واعط للكلب الوقت والفرصة لضبط نفسه والتعود على البيئة الجديدة.

وخاصة إذا كان هناك حيوانات أليفة أخرى في المنزل، حينها يحتاج الكلب للتعامل مع هذه الحيوانات والتعود عليها.

ثالثا لو مش فاضى متشتريش كلب حيث يعتمد ذلك على نمط حياتك وشخصيتك وساعات عملك اليومية، فقد يعاني الكلب كبير السن من مشاكل صحية ونفقات طبية أكثر ولكنها تحتاج مهارة أقل في التعامل.
أما الجراء فهي من المحتمل أن تكون معك فترة أطول من الوقت، ولكنها تحتاج إلى الكثير من الاهتمام والتدريب في وقت مبكر من حياتها.
رابعا من الضروري المتابعة الطبية بعد مرور 6 أشهر، وبشكل سنوي للتأكد من بقاء الكلب في صحة وعدم معاناته من المرض.

خامسا مينفعش تسيب  كلبك حر طليق في المنزل لأنها من الممكن أن تتناول أشياء تسبب لها انسداد معوي أو تتناول دواء أو شيء سام يؤثر على صحتها حين تترك بدون مراقبة.



قبل ما تشترى كلب او قطة

لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس.

و مش هنسى اقولكم لمتابعة المقالات الجديدة و قراءة المقالات السابقة من التطبيق الاول لمحبى الحيوانات الاليفة فى مصر #تطبيق_كلاب_قطط

و  لو بدوروا على اكاديمية تدريب كويسة او طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق egypets من متجر جوجل او اب استور او تحميله من الرابط التالى :


لتحميل التطبيق 






او من خلال موقعنا :



#تطبيق_ايجى_بتس
#اليفك_بيحبك
#egy_pets

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر



أحدث أقدم