فوائد خروج حيوانك الاليف و اضرارها


فوائد و أضرار الخروج للشارع على حيوانك الأليف

هنقسم كلامنا لقسمين للناس الى مربيين كلاب و الناس الى مربيين قطط طبعا الكلام هيختلف من دول لدول و هنقول اضرار الخروج بردو.





فوائد و أضرار الخروج للشارع على حيوانك الأليف

🐶 لو انت مربي كلب يبقى لازم تمشيه كل يوم على الأقل نصف ساعة، التمشية مهمة جدا للكلب لتفريغ طاقته و لتقوية علاقتك معاه و للحفاظ على قوته البدنية و لمساعدتة على التواليت خارج المنزل، يا ريت و انت ماشي مع كلبك يكون مربوط في إيدك بالسلسلة و مدربه على المشي بمحاذاة رجلك "لا بيشدك و لا بيرجعك ورا"!


فيه انواع كلاب نشيطة بتحتاج تمشى 2 كيلومتر فى اليوم و فيه انواع اقل نشاط و خروج الكلب النشيط للشارع بيحميك من مشاكل كتير ممكن يسببهالك بسبب الزهق زى تدمير العفش لانه بيفرغ طاقته و كونه بيشوف ناس بيحد شوية من شراسته تجاه البشر و دى حاجه مهمة بردو لذلك لو شخصية حضرتك كسولة و بتكره المشى انصحك اما تغير من عادتك او متربيش كلب.


فوائد و أضرار الخروج للشارع على حيوانك الأليف

نيجى بقى لاضرار خروج الكلب للشارع هو انه ممكن يصاب بالامراض او القراد

  اقرأ ايضا عن مأساة حشرة القراد

او ياكل حاجه من الشارع تجيبله ديدان

 اقرأ ايضا عن ديدان الكلاب
و لذلك طبعا الوقاية خير من العلاج حضرتك لازم تواظب على جرعات الديدان و تلتزم بزيارة البيطرى فى مواعيدها لان ده هيحمى كلب حضرتك من كثير و كمان لازم تختار الاماكن الى تمشيه فيها عشان ميحتكش بكلاب 


اخرى و يا ريت تبعد عن الحدائق و الاماكن الى فيها نجيلة فى اوقات انتشار القراد او تروح حدائق موثوق فيها انهم بيرشوا و بيكشفوا على الكلاب. 

اقرأ ايضا عن البراغيث


فوائد و أضرار الخروج للشارع على حيوانك الأليف

🐱 أما لو انت مربي قطة يبقى لازم تمنعها من الخروج للشارع عشان متتصابش بأي عدوى ممكن تنقلها لأي حيوان أليف أو أي فرد من أفراد الأسرة داخل المنزل .. القطط تقدر تعيش طول عمرها داخل المنزل بدون أي مشاكل مع الوضع في الإعتبار بأن غالبية القطط بتكون عندها رغبة إستكشاف العالم الخارجي للمنزل و ده بيكون سبب مهم لهروب قطط كتير من المنازل!

فوائد و أضرار الخروج للشارع على حيوانك الأليف


اقرأ ايضا عن فيروس الكاليسى

يسعدنا دوما الاجابة على اى استشارات او استفسارات خاصة بالحيوانات الاليفة عبر تطبيق  egy pets او موقعنا او من خلال مواقع التواصل الاجتماعي فيسبوك انستاجرام يوتيوب او الواتساب.

     

لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس.

 

و مش هنسى اقولكم لو بتدوروا على اكاديمية تدريب كويسة او طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق  egy pets من متجر جوجل او اب استور او لتحميله :

 

اضغط هنا

 

 او من خلال موقعنا :

 

https://www.egypetsapp.com

 

 

#تطبيق_ايجى_بتس

#اليفك_بيحبك

#egy_pets

 #تطبيق_ايجى_بيتس

 

 

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر


أحدث أقدم