ستارك طبيب الكلاب المعالج ( ٣ )

ستارك طبيب الكلاب المعالج ( ٣ )

بقلم الكابتن / عابد عبد المنعم

 

مش كل الي بيجمع عليه الناس لازم يكون صح :


ستارك 

اقرأ ايضا عن أنا وستارك

اقرأ ايضا عن أنا وستارك  2  

 

لم ستارك  جبته عندي البيت كنت خايف يطلع هجين غير مدروس  ، عشان في مصر أنتاج الكلاب بيكون تجربة أكثر ما أنه علم عند الهوى ،  وابتدي ادخل في موال ده نوعة كذا لا كذا  ، والي يقولي بيتبول والي يقولي ده بلدي ، والي يقولي ده ماستيف على حاجة تانية ، وحسيت أني تهت. 

 

 بس كنت كل يوم بشوف تصرفات بتقنعني أني الكلب ده مش كلب عادي كلب مميز جدا يمكن دي كانت نظرتي الحقيقية لنفسي في عيون ستارك ، بس بردو كنت حابب اعرف هو مين. 

 ستارك 

 قراءة كتير عنه وعن غيره وكل يوم كنت بدور في على ستارك في الكتب والمقالات  بفتكر أنه هو ، ولكن أخر اليوم يطلع حد تاني.

  اقرأ ايضا عن قصة بنت كلبها مات !!

وحسيت أني في رحلة البحث عن ستارك بس وانا بدور اكتشفت حاجة عجيبة جدا أنهم بيمتازو بصفات واحدة وهي الولاء والوفاء  وحب المعطفين عليهم ، والدافعين عنهم ، وكل  مستكمل قرأة عن نوع اكتشف  أنه مش هو استارك ، وكنت بكتشف ده من التعامل معاه ، صفة تذكر فيه على سلوكه وبعدها ملقيهاش أشك ، وللاسف الي توهني في الموضوع أني المهجنين الله يسمحهم خلو حاجات كتيرة بقيت زي بعض.

 

بس على مين أحنا بندور بردو  ،

 

عرفت نوعة وابتديت اطبق ،  وكل يوم عن يوم أستارك كان بيأكدلي أنه هو ، وانا كنت بتأكد أنه هو من أفعالة ، بس اكتشفت أنه من الكلاب العنيدة جدا ، والي بتتجاب بالمسيسة مينفعش تاخده قفش ،  بمبداء ( عملني بالادب اديك عنيا ) وبتديت رحلة الكفاح.  

 

 على فكرة أستارك الحمد لله طلع ستافورد تشيير أمريكي وانا كنت فاكرة أمريكان بولي.

 اقرأ ايضا عن هل كلب البيتبول خطير ام مظلوم ؟

 

أتفرجو بقى مواصفاته ايه الكلب ده :

 

 ستارك 

خلفية تاريخية عن السلالة :

 

تم تسجيل السلالة باسم كلب ستافوردشاير فى بيت الكلب الأمريكي في عام 1936 . وتم تغيير الاسم في عام 1972 للتمييز بين النسخة الإنجليزية الأصغر والأقصر (اليوم ستافوردشاير بول تيرير). اليوم ، هما سلالات كلاب منفصلة تماما.

 

التشابة بينه وبين البيتبول :

 

إن  كلب ستافوردشاير الامريكى  هو تقريبا نفس سلالة البيتبول تيرير الأمريكي ، الفرق الرئيسي بينهما وهو المظهر ، وهي  كلاب ذكية جدا , ويمكن أن تكون عنيدة ، يتبع نفسه اذا سمح له بذلك . لذا تدريب الطاعة أمر ضروري من أجل التحكم فى الكلب وإعطائه الأساس السليم فى طرق التعامل والتصرف . كما أن التنشئة الاجتماعية مهمة جدا لكلب ستافوردشاير الامريكى , و سوف تكون مريحة لك فى جميع أنواع المواقف .

من ناحية الطاقة :

 

كلب ستافوردشاير الأمريكي من سلالة الكلاب الرياضية التي تتمتع بالكثير من الطاقة ، لذلك من الضروري ممارسة التمارين اليومية لهذا الكلب . يجب عدم المبالغة في تعرض الكلب للطقس الحار,  حيث أن هذه السلالة عادة ما تكون حساسة للحرارة. ستستفيد كلاب ستافوردشاير الأمريكي بشكل خاص من رياضات الكلاب التي تتحداهم عقليًا وجسديًا. بغض النظر عن نوع التمرين الذي تقدمه لـ كلب ستافوردشاير ، تأكد من تقديمه مرتين يوميًا أو أكثر.

 

من ناحية الاستقلالية :

 

لا ينبغي أبدا مشى كلاب ستافوردشاير الامريكى بدون المقود , لأنها يمكن أن تكون عدوانية مع الكلاب الغير معروفة ، وسوف يقوم بمطاردة الحيوانات الصغيرة التي يعتبرونها فريسة. كما أنه من المحتمل أن يكونوا غير جيدين في حدائق الكلاب المفتوحة الغير آمنة  . حيث انهم كلاب قوية.


 اقرأ ايضا عن أزاي تختاركلبك المثالي بأسهل الطرق

ستارك 

من الناحية المزاجية :

 

يمتلك كلب ستافوردشاير الامريكى مزاج لطيف ورقيق , ويكون علاقات ودية مع مختلف الانواع من الأسر  . يشتهر كلب ستافوردشاير الأمريكى بشغفه الذي يشبه “المربية” ، ويكون أداءً جيدًا مع الأطفال عندما يكون مدرّباً بشكل ملائم,  ولكن بسبب محرك الافتراس العالى  وانتسابه القديم الى كلاب القتال ،يجب توخى الحذر حول الحيوانات الأليفة الأخرى. إذا أثيرت معًا ، وان تكون مدرّبة جيدًا

 

طيب أمنتكم بالله لو ده كلبكم هتعملو أيه ؟؟؟؟

 

شوف انت بقى لما تعرف أن ديه مواصفاته  ، مفروض تعمل أيه ؟ بذات لما تعرف أنه صاحب شخصية مستقلة ، وفعلا عمري ما نزلت مع ستارك الشارع وقولتله تعالى وجه🤣🤣 ، ودي كانت اكبر مصيبة بضيقني معاه وبتحزني عليه. 

 اقرأ ايضا عن عشر أخطاء يرتكبها مربى الكلاب

بس  ياترى كانت أيه مشكلتي الحقيقية في الموضوع ده ، منا عارف انه صاحب شخصية مستقلة ؟؟

 

يمكن كانت مشكلتي الكبيرة أني برفض الخسارة  ، ومبحبش الاستسلام وده الي سعدني أني أقراء أكتر عن الكلاب ، وفهم أكتر ، وكان كل يوم بشوف ستارك قاعد على قائمة الانتظار كنت بحس أني عايز اقراء اكتر عشان أوصل أسرع لحل للمشكلة دي . 

 

دي كذا صورة للاستافورد تشيير الامريكي بس رزقي من ربنا عز وجل جعل ستارك أجملهم حتى شوفو. 

 

القصة لسه مخلصتش والجميل لسه مبتداش.

 اقرأ ايضا عن ما تضيف تربية الكلاب لشخصيتك 

 

للاستفادة بكافة المعلومات عن 🐩 تابعونا على قنواتنا الرسمية :

 

متنسوش الايك والسبسكراسب وتفعيل جرس الاشعارات  💢 على صفحتنا على يوتيوب عشان يوصلكم أجدد المعلومات 

 

قناتنا على اليوتيوب : 💯🎀🎈🎈

 

 

 

صفحتنا على الفيس  : 🎆📫

 

 

لينك صفحتنا على إنستجرام : 🥨🎈💥

 

 

نحن نسعى دائما لتقديم أفضل المعلومات 💯🎀💯⁦❤️

 

لو عجبك المقال لايك و تاج لمن يهمه الامر و شير و كومنت صغير عشان يوصل لاكبر عدد من الناس.

 

و مش هنسى اقولكم لو عايز طبيب بيطرى او محل قريب منك و لقراءة المقالات السابقة و متابعة المقالات الجديدة برجاء التكرم بتحميل تطبيق  egypets من متجر جوجل او اب استور او لتحميله :

 

اضغط هنا

 

 

 

او من خلال موقعنا :

 

https://www.egypetsapp.com



#تطبيق_ايجى_بتس

#اليفك_بيحبك

#egy_pets

 

تطبيق كلاب وقطط فى مصر تطبيق تزاوج كلاب و قطط اول برنامج للحيوانات الاليفة فى مصر

تطبيق كلاب وقطط فى مصر -  تطبيق يساعد على تربية الكلاب -  تطبيق للحيوانات الاليفه فى مصر

أحدث أقدم